Premiera verii la Opera Română Craiova: „Sânge vienez” de Johann Strauss-fiul

0
984

La început de vară, craiovenii se vor bucura de o nouă montare la Opera Română, care a lipsit din repertoriul instituției vreme de trei decenii: „Sânge vienez”, pe muzica lui Johann Strauss-fiul. Spectacolul va fi prezentat într-o regie modernă, realizată de tânărul Rareş Zaharia – colaborator apropiat al lui Silviu Purcărete și al Irinei Brook, din 2003 stabilit în Franța, cu care Opera craioveană a mai colaborat și pentru punerea în scenă a operei verdiene „Otello”, cu premiera în octombrie 2013. Decorul va fi unul cu totul deosebit, creat de tânăra scenografă Barbara del Piano (Franța), iar pentru realizarea costumelor a revenit la Craiova cunoscutul designer Cătălin Botezatu – cel care, în toamna anului trecut, „îmbrăca” personajele din opera „Don Giovanni”, de W.A. Mozart. Echipa este întregită de coregraful Răzvan Mazilu, un formidabil dansator, o prezență fascinantă pe scenele naționale și internaționale. Dubla premieră a spectacolului „Sânge vienez” va avea loc mâine, 4 iunie, și sâmbătă, și 6 iunie, de la ora 19.00, sub bagheta dirijorală a maestrului Alexandru Iosub, o altă reprezentație urmând să fie oferită publicului craiovean în octombrie, în cadrul Festivalului Internațional „Elena Teodorini”.

Opereta „Sânge vienez”, pe muzica lui Johann Strauss-fiul și un libret de Viktor Leon și Leo Stein, inaugura în urmă cu 43 de ani, în iunie 1972, Secția de Operetă din cadrul Filarmonicii „Oltenia”. «A fost primul spectacol de operetă care s-a montat la Craiova. Nu știu să vă spun cât timp a „trăit”, cât a rezistat în repertoriu, pentru că mărturiile vremii nu ne dau prea multe indicii. Ne-am dorit să îl reluăm, fiind o operetă gustată în toată lumea, cu o muzică ofertantă», a declarat, ieri, în cadrul unei conferințe de presă, Antoniu Zamfir, managerul Operei Române Craiova. „Cred că avem o rețetă de succes”, a mai spus acesta, referindu-se la întreaga echipă care contribuie la realizarea noului spectacol.

Regizorul Rareș Zaharia, la debutul în operetă: „A fost o provocare”

În viziunea lui Rareș Zaharia, acțiunea din „Sânge vienez” – care, de altfel, reprezintă debutul în operetă pentru tânărul regizor – este plasată în anii ’20-’30 și prezentată publicului ca „teatru în teatru”. «„Sânge vienez” a fost o provocare, poate altfel nu aș fi știut cum să mă apropii de genul acesta… Mi-a făcut foarte mare plăcere să lucrez la acest spectacol, am descoperit o operetă pe care o cunoșteam fragmentar. Am fost surprins de calitatea muzicii – sunt cele mai frumoase valsuri și polci ale lui Strauss, pe care publicul le va recunoaște cu siguranță. Iar textul este și el de o calitate surprinzătoare», a mărturisit regizorul.

Alegerea sa de a lucra cu scenografa Barbara del Piano – asistentă a lui Christian Lacroix, Helmut Sturmer ori Miruna și Radu Boruzescu – „a fost foarte simplă”, a adăugat acesta, „pentru că noi am realizat foarte multe proiecte împreună”. La rândul său, Barbara del Piano a vorbit despre amestecul de stiluri din spectacol și opțiunea pentru „un bar devenit teatru în care, pe fondul Charleston-ului anilor ’30, vom avea ocazia să descoperim, în final, ce se ascunde în spatele decorului”.

„Va fi un spectacol pe care veți dori să îl revedeți!”

Referindu-se la distribuție, regizorul Rareș Zaharia a apreciat-o ca „o echipă de cântăreți tineri, mulți dintre debutanți în operetă, dar foarte talentați”. „Cred că va fi o surpriză plăcută și din acest punct de vedere”, a mai spus acesta. Publicul îi va putea vedea și asculta pe Florin Ormenișan, Cosmin Marcovici (Opera Naţională Română Iaşi), Cristina Oltean, Renata Vari, Rodica Butu, Noemi Modra, Edith Mag, Laurențiu Nicu și Cosmin Vasilescu. Alături de aceștia, își vor da concursul Corul, Baletul şi Orchestra Operei craiovene, sub conducerea muzicală a maestrului Alexandru Iosub.

„Va fi un spectacol pe care veți dori să îl revedeți, nu numai să îl vedeți!”, a subliniat, cu convingere, dirijorul Alexandru Iosub. „Aceasta idee de teatru în teatru, din punct de vedere muzical, este extrem de interesantă. În acel teatru din teatru se va cânta muzică de… Mozart! Poate vi se va părea curios, însă, într-un fel, Strauss este un continuator al lui Mozart, și el adulat la Viena o mare parte a vieții”, a explicat dirijorul. Iosub i-a invitat pe craioveni să nu rateze acest spectacol cu „o muzică senzațională: o încântare cu valsuri, galopuri și polci”. „E tot ce a putut scrie mai frumos Strauss!”, a încheiat acesta.

***

Cătălin Botezatu, designer: «Nouă este abordarea, încercând să imaginez un univers locuit de personaje sofisticate, ce îmbracă imagini pline de rafinament și eleganță, inspirate de nebunia frumoasă a anilor ’20-’30. Această inspirație se traduce în haine elaborate, din materiale pe care le-am ales grație prețiozității lor și accesorizate elaborat și somptuos. Accesoriile sunt inspirate de Art Nouveau, asemeni geometriilor descrise de ornamentele rochiilor. Munca de elaborare a costumelor pentru „Sânge vienez” a fost una titanică, având în vedere că, în mare parte, costumele sunt realizate și accesorizate manual. Dar m-am îndrăgostit în mod iremediabil de personajele lui Strauss, iar asta a făcut ca tot exercițiul să fie privit cu mare drag și cu bucuria lucrului creat în mod unic».

 ***

Răzvan Mazilu, coregraf: «A fost o bucurie colaborarea la acest proiect cu Rareș Zaharia – cu care așteptam de mult să mă întâlnesc profesional. Este un regizor care, dincolo de faptul că știe foarte multă muzică, montează într-o cheie modernă, pentru publicul de astăzi, dar fără să șocheze cu orice preț. Mi-a plăcut foarte mult cheia pe care a găsit-o acestei capodopere a genului. Am încercat să aducem pe scenă o întreagă lume, atmosfera anilor ’30, a Charleston-ului – pe care l-am studiat, este un gen de dans deloc ușor. Însă în trupa de balet a Operei din Craiova sunt niște oameni plini de energie, de dorință de a învăța lucruri noi. Doi dintre soliști, Noemi Modra și Laurențiu Nicu, sunt minunați, genul de artiști totali – cântă, dansează, joacă…».