Festivalul „Maria Tănase”: O „ediţie reuşită” a unui proiect „care a făcut istorie”

0
1181

„Noi zicem că a fost o ediţie reuşită. Și nu zicem doar noi, ca echipă de proiect, ci şi oamenii cu care am lucrat, colaboratorii noştri, şi spectatorii. Am primit mesaje de la persoane din public referitoare la această ediţie, ne-au spus că a fost una foarte reuşită şi că respectă munca echipei noastre”, a declarat, ieri, Amelia Etegan, managerul Centrului Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Dolj, în cadrul unei conferinţe de presă prilejuite de închiderea celei de-a XXIII-a ediţii a Festivalului „Maria Tănase”. Evenimentul s-a desfăşurat între 28 septembrie şi 3 octombrie, în sala Teatrului Naţional „Marin Sorescu”, şi a reunit, în cele trei seri folclorice, peste 1.500 de spectatori. Mulţumiri pentru reuşita proiectului au fost adresate de Amelia Etegan atât echipei organizatorice – una pe cât de mică, pe atât de eficientă –, cât mai ales Consiliului Judeţean Dolj, pentru felul în care înţelege să susţină un eveniment „cu tradiţie, care a făcut istorie şi care a ajuns, iată, la 46 de ani de la debut”. Nici n-a încheiat bine acest festival, că aceeaşi echipă se gândeşte deja la altul, tot cu tradiţie: „Ioana Radu”, anunţat pentru 2016!

Într-o mare de evenimente culturale care amintesc de folclor, tradiţie, valoare românească şi pentru care există tot respectul, Festivalul „Maria Tănase” îşi are locul lui de cinste, crede cu convingerea Amelia Etegan. Un loc câştigat, în cei 46 de ani care au trecut de la prima ediţie, înainte de toate prin respect pentru valoare. „Acest festival nu este doar rezultatul muncii echipei de proiect, o echipă atât de mică – pentru că suntem foarte puţini, atât specialişti, cât şi personal administrativ –, dar care gestionează un proiect atât de mare. Ci este şi rezultatul muncii colaboratorilor noştri, pe care ştim să ni-i alegem. Este rezultatul disponibilităţii Consiliului Judeţean Dolj de a aloca fonduri pentru acest eveniment. Unul cu tradiţie, care a făcut istorie şi care a ajuns, iată, în 2015, la 46 de ani de la debut, un proiect care include generaţii la rând care au transmis mai departe o idee, de promovare a unui artist complex şi a unui brand, Maria Tănase. De aceea şi festivalul întotdeauna s-a dorit a fi un proiect complex, care să abordeze absolut toate aspectele care ţin de cultură şi civilizaţie tradiţională”, a declarat Amelia Etegan, totodată director al Festivalului „Maria Tănase”.

Amelia Etegan: „Am avut concurenţi buni şi un juriu echilibrat”

Potrivit lui Dumitru Nicolae, referent în cadrul Centrului Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Dolj şi secretar al juriului festivalului, 49 de concurenţi şi-au anunţat iniţial participarea la preselecţia naţională, iar alţi cinci s-au înscris chiar atunci. Dintre aceştia, selectaţi pentru a evolua în cele două spectacole-concurs, din 30 septembrie şi 1 octombrie, au fost 39, reprezentând 18 judeţe din ţară, plus municipiul Bucureşti. De asemenea, din Serbia au venit doi tineri clarinetişti, unul chiar reuşind să obţină Premiul al III-lea la secţiunea Solişti instrumentişti.

„Am avut concurenţi buni şi un juriu echilibrat, ai cărui membri au ştiut să facă de aşa natură încât jurizarea să aibă loc cu eleganţă, cu profesionalism, cu discernământ. A fost o jurizare care nu a mai durat până târziu în noapte, pentru că ni s-a mai întâmplat să asistăm până la 3 dimineaţa la jurizări controversate…”, a apreciat Amelia Etegan. „Juriul a fost alcătuit din specialişti unul şi unul şi pot să spun acest lucru având în vedere că de multe ediţii eu sunt secretar şi ştiu ce componenţă au avut juriile”, a adăugat Nicolae Dumitru. Juriul celei de-a XXIII-a ediţii a festivalului l-a avut ca preşedinte de onoare pe maestrul Constantin Arvinte – compozitor, dirijor şi folclorist, iar ca preşedinte executiv, pe prof. univ. dr. Niţă Frăţilă, de la Academia de Muzică din Novi Sad.

„Considerăm că meritau mai mulţi să fie premiaţi, însă nu am avut posibilitatea”

Marele Premiu şi Trofeul acestei a XXIII-a ediţii a Festivalului „Maria Tănase” a fost acordat, vineri seara, unei tinere concurente, de 17 ani, elevă în clasa a XI-a la Colegiul Naţional „Ștefan cel Mare” din Suceava. Ioana Andreea Chisăliţă a reuşit să impresioneze nu numai juriul, ci şi publicul craiovean, care i-a acordat Premiul de Popularitate şi a răsplătit-o cu ropote de aplauze atât în concurs, cât şi în Gala Laureaţilor. Premiul I la Secţiunea solişti vocali i-a revenit Anişoarei Popescu, din comuna Cezieni, judeţul Olt, care a reprezentat în concurs zona Romanaţiului, iar la secţiunea Solişti instrumentişti a fost obţinut de tânărul Marin Robert Pârcălăbescu (vioară), din Drăgăşani, judeţul Vâlcea. Un alt oltean – Marius Gheorghe, din comuna Goicea, judeţul Dolj – a câştigat Premiul al II-lea pentru talentul său de a cânta la caval.

„Noi am fi vrut să fie cât mai mulţi laureaţi, dar acestea au fost premiile. Alte instituţii care altădată mai ofereau premii, pe lângă cele prevăzute în Regulament, nu s-au mai implicat. Doar Radio România Oltenia Craiova i-a acordat un Premiu Special lui Alexandru Marin Cozaciuc, interpret la fluier din Suceava, care este şi nevăzător. Pentru el vă închipuiţi cât e de dificil să înveţe să cânte neavând notele muzicale în faţă… Aşa că au plecat doar 11 premianţi de la Craiova. Din punctul de vedere al juriului, meritau mai mulţi să fie premiaţi, însă nu am avut posibilitatea”, a explicat Nicolae Dumitru.

Maestrul dirijor Nicu Creţu: „Eu gândesc că trebuie să fac tot ce pot ca să îi ajut pe concurenţi”

O noutate a acestei a XXIII-a ediţii a reprezentat-o reluarea colocviului folcloriştilor, care s-a desfăşurat miercuri, 30 septembrie, şi care a avut tema „Folclorul şi etnografia – argumente pentru perenitatea culturii”. „A fost o întâlnire fructuoasă, din moment ce toţi cei care au făcut parte din juriu şi-au prezentat lucrări de specialitate care chiar au stârnit interesul. Toate acestea vor fi reunite într-un volum care să vorbească despre acest eveniment”, a precizat directorul Amelia Etegan. Tot în cadrul colocviului au fost prezentate mai multe volume  apărute, în ultimii ani, sub egida Centrului Judeţean pentru Conservarea şi promovarea Culturii Tradiţionale Dolj.

Între acestea, şi o carte a maestrului Nicu Creţu, care cuprinde melodii de joc de pe Valea Dunării culese de domnia sa de-a lungul vremii. „În preselecţie, unii concurenţi nu au înţeles de ce am cerut, prin Regulament, să interpreteze piese inedite. Pentru că folclorul trebuie cules, nu preluat. Nu preluăm de la mari solişti, nu cântăm ca ei… Domnul Nicu Creţu ne aminteşte că folclorul trebuie cules, indiferent care ar fi poziţia ta în această lume artistică”, a subliniat Amelia Etegan. Dirijor al Orchestrei Ansamblului Folcloric „Maria Tănase” din Craiova, Nicu Creţu are, în această calitate, 21 de apariţii pe scena Festivalului „Maria Tănase”, din cele 23 de ediţii ale acestui eveniment. „Simţeam nevoia să fac această carte, pentru că eu, de ani de zile, pe unde ajung, culeg la faţa locului jocuri şi le cânt. Am realizat şi un CD, acum iată şi o carte”, a spus autorul.

Nicu Creţu a apreciat în mod deosebit colaborarea pe care a avut-o cu Orchestra Ansamblului „Ciprian Porumbescu” din Suceava, dirijată de Viorel Leancă, înţelegând, împreună, să îi susţină pe toţi concurenţii. „Indiferent cât de mare profesionist ai fi, timpul pe care îl ai la dispoziţie în acest festival este foarte scurt, iar în el trebuie să faci foarte multe. Pentru că sunt concurenţi mulţi, cărora trebuie să le scrii partituri, cu care trebuie să faci repetiţii şi de fiecare trebuie să ai foarte mare grijă, indiferent ce zonă reprezintă. Eu gândesc că trebuie să fac tot ce pot pentru ei să îi ajut”, a declarat maestrul Nicu Creţu.

***

Spectatorii, craioveni sau nu, care nu s-au putut bucura în cele trei seri de spectacol de evoluţia concurenţilor şi a invitaţilor în recital o pot face însă urmărind postul Favorit TV, principalul partener media al ediţiei din acest an a Festivalului „Maria Tănase”, care în perioada următoare va transmite înregistrări ale evenimentului. De asemenea, instantanee din scenă şi din culise vor face tema unei expoziţii de fotografie realizate de fotojurnalistul Bogdan Dănescu, care se va deschide, luna aceasta, la Galeriile „Cromatic” ale Centrului Culturii Tradiţionale Dolj.

Amelia Etegan, director al Festivalului „Maria Tănase” şi manager al Centrului Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Dolj:

„O întâmplare care mi s-a părut remarcabilă pentru această ediţie de festival a fost cu o familie stabilită la Milano, de loc din Alba. În momentul în care a auzit că la Craiova are loc Festivalul „Maria Tănase”, deşi şederea în ţară se încheia zilele acestea, a venit în toate cele trei seri de festival. I-am şi cunoscut pe aceşti oameni, pentru că au venit la noi la cabină şi ne-au spus că au ajuns la Craiova special pentru festivalul nostru. Sunt lucruri care ne fac să muncim cu drag…”.