S-a semnat contractul de finanţare / Masterplanul de deşeuri, cel mai mare proiect gestionat de judeţul Dolj

0
357

La Consiliul Judeţean (CJ) Dolj a fost semnat, ieri, contractul de finanţare nerambursabilă pentru proiectul „Sistem de management integrat al deşeurilor“, în valoare totală de aproximativ 54 de milioane de euro, considerat cel mai mare proiect implementat de administraţia judeţeană. Alături de şeful administraţiei doljene, la acest eveniment au mai participat directorul Direcţiei Afaceri Europene a CJ, Ileana Măjină, reprezentanţi ai organismului intermediar al POS Mediu, precum şi ai unităţii de implementare a proiectului.

Ion Prioteasa, preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, a evidenţiat faptul că investiţia este extrem de importantă nu doar prin prisma fondurilor alocate, ci şi a beneficiilor obţinute, implementarea proiectului conducând la rezolvarea problemelor privind gestionarea deşeurilor în toate localităţile din judeţ. „Suntem aici pentru unul din evenimentele fericite din judeţul Dolj. Din momentul semnării contractului de finanţare pentru «Sistemul de management integrat al deşeurilor», judeţul nostru este mai bogat cu aproape 54 de milioane de euro. Un proiect complex, care a presupus mari eforturi, intră astfel în linie dreaptă, după ce a trecut proba cea mai importantă, pentru că, fiind o investiţie majoră, a trebuit să primească aprobarea Comisiei Europene”, a precizat Ion Prioteasa, preşedintele CJ Dolj.

Închiderea gropilor neconforme

Şeful administraţiei doljene a mai spus că, odată cu implementarea proiectului, comunităţile din Dolj vor vedea rezolvată problema gropilor neconforme de deşeuri, întrucât sistemul acesta de management integrat vizează toate localităţile din judeţ, respectiv 104 comune, patru oraşe şi trei municipii. „Din suma de aproape 54 de milioane de euro se va realiza nu doar închiderea gropilor neconforme, ci şi asigurarea tuturor dotărilor şi investiţiilor necesare pentru gestionarea deşeurilor. Localităţile vor fi dotate cu containere tip clopot, pentru colectarea selectivă, vor fi construite patru staţii de transfer, la Calafat, Dobreşti, Băileşti şi Filiaşi, două staţii de compostare, la Craiova şi Calafat, şi una de sortare, tot la Craiova, care va deservi întreg judeţul. De asemenea, vor fi achiziţionate containere îngropate pentru municipiul Craiova, precum şi utilajele necesare pentru golirea lor, dar şi compostoare individuale destinate gospodăriilor din mediul rural”, a mai spus Ion Prioteasa.

Serviciile de asistență tehnică – 2,5 milioane de euro

Preşedintele CJ Dolj a mai precizat cu această ocazie că acest proiect major, care se referă la toate cele 111 localităţi ale judeţului, îi va ajuta mult pe doljeni, beneficiarii direcţi ai acestui masterplan, care vor avea la dispoziţie containere în care îşi vor strânge deşeurile menajere, containere care vor fi preluate de la poarta gospodăriei de autospeciale şi duse apoi la groapa de gunoi. „Masterplanul pentru deşeuri ne va responsabiliza pe toţi, pentru a avea un mediu mai curat, mai sănătos. Vorbim, aşadar, despre un proiect cu adevărat grandios, care aduce şi o însemnată provocare, aceea de a pune totul în operă până la sfârşitul anului viitor, sens în care ne vom mobiliza cu toată forţa. Ne ajută mult faptul că, în aşteptarea semnării contractului de finanţare, am acţionat şi am organizat, sub clauză suspensivă, procedurile de achiziţie publică pentru principalele componente ale proiectului. Am reuşit, în felul acesta, să atribuim deja contractele pentru achiziţia vehiculelor de colectare şi transport al deşeurilor menajere, în valoare de 3,8 milioane de euro, pentru compostoarele individuale şi containerele tip clopot, de 7,5 milioane de euro, pentru serviciile de asistență tehnică, de 2,5 milioane de euro, precum și pentru serviciile de auditare financiară…”, a spus Ion Prioteasa.

Trei proceduri majore se află, în prezent, în derulare

Şeful administraţiei doljene a mai subliniat că alte trei proceduri majore se află, în prezent, în derulare: contractul pentru proiectarea şi construirea celor patru stații de transfer, a staţiei de compostare de la Calafat, precum şi pentru închiderea depozitelor neconforme, cu o valoare estimată de peste 13 milioane de euro, cel pentru furnizarea containerelor îngropate şi a utilajelor aferente acestora, de 11 milioane de euro, şi contractul pentru proiectarea şi construirea staţiilor de sortare şi compostare de la Mofleni, estimat la alte aproape 13 milioane de euro. „Doresc să le mulţumesc colegilor care au depus o muncă asiduă pentru reuşita acestui proiect, care reprezintă una dintre cele mai consistente finanţări comunitare atrase de CJ Dolj, dar şi cea mai importantă investiție cu fonduri europene gestionată în întregime de consiliul judeţean”, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa.

„Succesul unui efort de echipă”

La rândul său, directorul Organismului Intermediar (OI) Craiova al Programului Operaţional Sectorial (POS) Mediu, Adina Nuţoaica Drăgolici, a apreciat faptul că realizarea proiectului privind „Sistemul de management integrat al deşeurilor” constituie succesul unui efort de echipă, dar a atras atenţia asupra timpului rămas pentru încheierea unor contracte, acesta fiind extrem de redus. „Este o zi foarte importantă pentru Consiliul Judeţean Dolj, pentru noi, ca reprezentant al Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice şi al Autorităţii de Management în teritoriu, dar şi pentru municipiul Craiova. Este rezultatul unei munci în echipă, desfăşurată pe parcursul unei perioade îndelungate, în care toată lumea și-a adus contribuția, contribuind la adoptarea celor mai bune decizii, pentru ca acest proiect să obţină finanţarea şi să poată fi implementat. Timpul rămas este destul de scurt, dar faptul că Ministerul Mediului şi Autoritatea de Management au fost de acord cu încheierea unor contracte înainte de semnarea celui de finanţare permite ca lucrurile să decurgă cât se poate de normal, fără să fim nevoiţi să ne grăbim. Am fost, suntem şi vom rămâne alături de Consiliul Judeţean pentru ca, la finele anului 2015, atunci când se va încheia perioada de finanţare, să ne întâlnim din nou şi să discutăm despre lucruri realizate, concrete”, a afirmat directorul OI Craiova al POS Mediu, Adina Nuţoaica Drăgolici.

Proiectul „Sistem de management integrat al deşeurilor” are o valoare totală de 53.612.797 de euro, inclusiv TVA, din care 41.121.056 de euro reprezintă finanţarea din fonduri europene, iar 7.633.250 de euro – contribuţia de la bugetul de stat.