Îngrijiri la domiciliu, un serviciu gratuit oferit de DGASPC Dolj

0
1516

dpcCraiovenii pot beneficia de servicii de îngrijire la domiciliu oferite de Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Dolj, prin intermediul unui personal de profil, atent selecţionat. Serviciile se acordă de luni până vineri, în intervalul 8.00-16.00. Ajutor pentru activităţile de bază ale vieţii zilnice, dar şi cele pentru activităţile instrumentale, cum ar fi prepararea hranei, efectuarea de cumpărături şi facilitarea deplasării în exterior sunt câteva dintre serviciile oferite de DGASPC. Şi totul cu titlu gratuit!

  Serviciile de îngrijiră la domiciliu sunt cele care permit persoanelor suferinde de incapacitate totală sau parţială să trăiască pe cât de independent posibil în propriul lor cămin şi au scopul de a preveni, a întârzia şi înlocui ,,îngrijirile active” – în mediul spitalicesc sau îngrijirile de lungă durată – în instituţiile de ocrotire. Aceste servicii acordă suport şi asistenţă persoanei vârstnice dependente pentru a o ajuta să-şi continue viaţa în propria casa, într-un mod cât mai independent posibil.florin stancu

Cui se adresează

Centrul de servicii de Îngrijire la Domiciliu funcţionează în cadrul Direcţiei Generală de Asistenţă Socială şi Protecţie a Copilului Dolj şi are atribuţii pe care nu mulţi dintre noi le cunoaştem la adevărata lor însemnătate. Într-o societate în care mai nimic nu se face cu titlu gratuit, orice prestaţie având un preţ, mai mic sau mai mare, iată că, prin acest Centru, DGASPC Dolj vine în întâmpinarea acelor persoane care, din motive socio-medicale, nu se pot descurca singure.

 „Beneficiarii acestui tip de servicii sociale sunt persoanele adulte încadrate în grad de handicap, cu domiciliul sau reşedinţa în Craiova, dar şi persoanele care necesită ajutor semnificativ şi/sau îngrijire pentru a realiza activităţile de bază ale vieţii cotidiene, ca urmare a pierderii autonomiei din cauze fizice, psihice sau mentale. Mai trebuie precizat că persoana adultă cu handicap nu trebuie să fi încheiat un contract de întreţinere cu alte persoane, cum este cazul contractului de vânzare-cumpărare a unui imobil cu clauza de întreţinere şi totodată persoana să nu aibă dreptul la asistent personal”, ne-a declarat Florin Stancu, director general al Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţie a Copilului Dolj.asistenta sociala 1

„Vom extinde serviciile şi în celelalte oraşe din Dolj”

Pentru a beneficia de serviciile de îngrijire la domiciliu, craiovenii trebuie să se adreseze DGASPC Dolj, prin intermediul persoanei interesate sau a reprezentantului legal. Aici se va depune la Registratură o cerere în acest sens, urmând ca echipa multidisciplinară să se deplaseze la domiciliul solicitantului pentru efectuarea evaluării în vederea admiterii. „Acordarea serviciilor de îngrijire la domiciliu se realizează în baza unui Contract pentru acordarea de servicii sociale, încheiat între DGASPC Dolj şi beneficiar sau reprezentantul legal. Totodată, aş dori să mai menţionez că, pe termen scurt, ne propunem să extindem aceste servicii şi în urbanul mic. Şi mă refer la localităţi precum Filiaşi, Segarcea, Băileşti, Calafat. Pentru că toate aceste localităţi sunt echilibrat dispuse teritorial la nivelul întregului judeţ, considerăm că putem acoperi eficient nevoile sociale ale viitorilor beneficiari, ce au domiciliul şi în comunele limitrofe oraşelor precizate anterior”, ne-a mai declarat Florin Stancu.

Ajutor pe tot cuprinsul zilei

Paleta serviciilor oferite în cadrul formei de „Îngrijire la Domiciliu” este destul de mare. Igienă corporală, îmbrăcare şi dezbrăcare, hrănire şi hidratare, transsfer şi mobilizare, deplasarea în interior, prepararea hranei sau livrarea acesteia, efectuarea de cumpărături, activităţi de menaj, însoţirea în mijloacele de transport şi activităţi de administrare şi gestionare a bunurilor sunt doar câteva dintre serviciile de îngrijire personală oferită prin intermediul DGASPC Dolj.

La toate acestea se mai adaugă serviciile de supraveghere şi menţinerea sănătăţii. Aici intră igienă şi îngrijiri medicale, evaluări periodice, la nevoie; asistarea pentru respectarea prescripţiilor medicale şi efectuarea de tratamente. Toate aceste servicii enumerate anterior sunt oferite gratuit de specialiştii DGASPC Dolj, de luni până vineri, în intervalul orar 8.00-16.00.asistenta sociala

Reevaluarea, la un an de la admiterea în program

Echipa multidisciplinară care se ocupă de evaluarea situaţiei socio-medicale a beneficiarilor este alcătuită din psiholog, medic şi asistent social. La un an de la admiterea în program se va face o nouă evaluare a beneficiarilor. „În condiţiile în care, în urma reevaluării de către echipa multidisciplinară, se constată că situaţia socio-medicală s-a îmbunătăţit, iar beneficiarul nu mai are nevoie de serviciul de îngrijire la domiciliu sau, dimpotrivă, situaţia socio-medicală s-a agravat, iar serviciile de îngrijire la domiciliu nu mai satisfac nevoile de îngrijire la domiciliu, echipa multidisciplinară propune încetarea acestor îngrijiri, indicând soluţii adecvate pentru ameliorarea noii stări de fapt constatate”, a mai afirmat Florin Stancu.

Aşadar, mai înainte de a căuta în stânga şi-n dreapta persoane din anturajul său, solicitantul acestor servicii sociale poate apela direct la ajutorul unei instituţii abilitate, precum Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţie a Copilului Dolj, ale cărei servicii de Îngrijire la Domiciliu sunt gratuite şi la adăpost de orice temere, în alte cazuri firească, pe care o avem, atunci când lăsăm persoane mai puţin verificate să ne intre în spaţiul personal.

Singurătatea şi sănătatea precară pot fi combătute

Ştim cu toţii că persoanele vârstnice sunt din ce în ce mai expuse riscului de nu-şi asigura actele curente de viaţă şi de a nu-şi preveni sau limita degradarea autonomiei funcţionale. Scopul serviciului social „Centrul de Servicii de Îngrijire la Domiciliu” este prevenirea instituţionalizării şi menţinerea în mediul familial a persoanei adulte cu dizabilităţi încadrate în grad de handicap, aflată în dificultate – urmare a pierderii autonomiei din cauze fizice, psihice sau mentale şi/sau care necesită ajutor semnificativ şi/sau îngrijire pentru a realiza activităţile de bază ale vieţii cotidiene – prin asigurarea la domiciliu a serviciilor specializate de îngrijire personală, integrare socială şi participare.

Acte necesare în vederea acordării serviciilor de îngrijire la domiciliu sunt: cerere de admitere în cadrul centrului; copie de pe actele de identitate ale beneficiarului; copie de pe cartea de identitate a reprezentantului legal, după caz; copie certificat de încadrare în grad de handicap; alte documente eliberate de serviciul public de asistenţă socială, structuri specializate în evaluare complexă, cabinet medicale care evidenţiază necesitatea acordării de ajutor pentru efectuarea activităţilor de bază ale vieţii zilnice, după caz; fişa de evaluare a beneficiarului în vederea acordării serviciilor de îngrijire la domiciliu; planul individual de servicii; decizia de admitere şi contractul pentru acordarea de servicii sociale.