Zborul MH17, probabil doborât “din eroare”, de către oameni slab pregătiţi – oficiali americani

0
279

Zborul MH17 al Malaysia Airlines, cu 298 de persoane la bord, probabil a fost doborât “din eroare”, deasupra estului Ucrainei, de către separatişti proruşi slab pregătiţi. Aceasta este ultima variantă a americanilor şi aparţine unor oficiali din domeniul securităţii. După acest anunţ al serviciilor secrete americane a devenit clar că Washingtonul nu prea dispune de dovezi clare care să incrimineze Rusia. Serviciile secrete americane nu au descoperit dovezi privind implicarea Rusiei în prăbuşirea avionului Boeing 777 în estul Ucrainei, scria ieri, franc, “The New York Post”, citând oficiali de rang înalt din cadrul comunităţii de informaţii a SUA. Se pare că partea americană nu dispune nici de date privind prezenţa unor militari ruşi la locul de unde a fost lansată racheta sau care să confirme că rebelii au fost instruiţi pentru operarea sistemelor sol-aer Buk în Rusia. În lipsa unor probe incontestabile, care să justifice acuzaţiile din ultimele zile la adresa Rusiei, presa moscovită scria, tot ieri, că serviciile secrete americane recurg din ce în ce mai frecvent la datele din reţelele de socializare, ceea ce ridică îndoieli cu privire la competenţa lor.

“Explicaţia cea mai plauzibilă este că e vorba de o eroare” şi că racheta a fost lansată “de un echipaj slab pregătit”, dat fiind faptul că sistemul utilizat – o baterie de rachete sol-aer de fabricaţie rusească Buk – necesită un anumit grad de cunoaştere şi de pregătire, a anunţat marţi un oficial american din domeniul securităţii, sub acoperirea anonimatului. Chiar dacă racheta a fost lansată dintr-o zonă controlată de rebeli, este imposibil, pentru moment, de spus cine “a apăsat butonul” şi de ce, a adăugat acest oficial. El a subliniat, de altfel, că serviciile americane de informaţii nu sunt în măsură să spună dacă ruşi erau prezenţi sau nu la baterie în momentul lansării rachetei. În plus, serviciile americane de informaţii nu deţin dovezi că ruşii i-ar fi instruit pe separatişti să folosească rachetele de tip Buk – un sistem antiaerian relativ modern şi sofisticat.

Să fi surprins sateliţii militari ceva?

Nici sateliţii civili nu par să fie de ajutor în cazul prăbuşirii avionului Malaysia Airlines, dacă este să ne luăm după specialişti. Astfel, potrivit unui expert al companiei ruse Scanex, care se ocupă de prelucrarea imaginilor de satelit, nici unul din sateliţii civili nu a reuşit, cel mai probabil, să înregistreze momentul lansării presupusei rachete sol-aer şi al lovirii avionului Boeing 777 şi nici prăbuşirea sa ulterioară, deoarece toate aparatele spaţiale au zburat deasupra zonei dezastrului într-un alt interval de timp în data de 17 iulie. Potrivit acestuia, sateliţi aparţinând SUA şi Franţei au trecut deasupra zonei unde s-a produs dezastrul în regiunea Doneţk (estul Ucrainei) în prima parte a zilei, mai exact între 11.35-12.57 (ora Moscovei). Sateliţii KOMPSAT-3 şi EROS-B au survolat regiunea între 14.33 şi 15.35 (ora Moscovei), în condiţiile în care ultimul a trecut cu aproape două ore înainte de accident. În concluzie, nici aceştia nu au putut înregistra momentul lansării rachetei şi al prăbuşirii aeronavei cu pasageri, indică expertul rus. Cu toate acestea, conform datelor companiei Scanex, o serie de sateliţi militari de observaţie au trecut deasupra zonei catastrofei la 17 iulie între 16.00 şi 19.00 (ora Moscovei). Printre aceştia, expertul citat de RIA Novosti a menţionat FIA Radar 3, FIA Radar 2, STSS Demo 2, STSS Demo 1. “În momentul producerii accidentului, în jurul orei 17.21 (ora Moscovei), zona putea să fie monitorizată numai de satelitul experimental STSS 2, lansat în 2009 în cadrul programului de apărare antirachetă, dar nu se ştie dacă există o informaţie de la satelit în acest sens”, a afirmat acelaşi expert.

Cutiile negre au ajuns în Marea Britanie

„Cutiile negre ale zborului MH17 au fost predate de către experţii malaezieni anchetatorilor olandezi din cadrul Biroului pentru Securitate (OVV)”, a anunţat Ministerul olandez de Externe într-un comunicat publicat în cursul nopţii de marţi spre miercuri. „Reprezentanţi ai Malaeziei şi OVV au semnat un acord de transfer pe teritoriul Aeroportului din Kiev, marţi seara”, potrivit ministerului. Ieri, cutiile negre au ajuns în Marea Britanie, la Farnborough, unde vor fi analizate datele stocate. „Experţi din diverse ţări, printre care şi specialişti ai OVV, vor călători la Farnborough cu cutiile negre, pentru a ajuta la desfăşurarea anchetei”, mai spune comunicatul. Aceste „cutii negre”, în număr de două, permit înregistrarea conversaţiilor din cabina de pilotaj şi a datelor tehnice ale zborului. Totuşi, este puţin probabil ca ele să poată furniza înregistrări ce ar permite identificarea originii tirului care a doborât avionul malaysian.

Experţii olandezi au numărat doar 200 de trupuri neînsufleţite, nu 282

Experţii olandezi, care se ocupă de repatrierea cadavrelor pasagerilor zborului MH17, au numărat oficial 200 de corpuri neînsufleţite în trenul  ajuns la Harkov marţi, în timp ce până în prezent se anunţaseră 282, relatează AFP. „Suntem absolut siguri că sunt corpurile a 200 de persoane diferite în tren”, a explicat Jan Tuinder, şeful delegaţiei olandeze în Ucraina, în timpul unei conferinţe de presă la Harkov. „Unde sunt celelalte? Acest lucru va face parte din investigaţiile următoare”, care vor avea loc în Olanda, a adăugat el. Tuinder a explicat că experţii vor pregăti cadavrele şi vor face verficări pentru ca sacii mortuari să nu conţină explozibili sau substanţe radioactive. În plus, acesta a asigurat că în mod cert au rămas „fragmente de corpuri la locul catastrofei”. Ipoteză întărită şi de premierul australian, Tony Abbott, care a declarat ieri că „este posibil ca multe cadavre să fie în continuare acolo, în aer liber, sub soarele de vară european, supuse interferenţelor şi ravagiilor provocate de căldură şi animale”.

Identificarea cadavrelor ar putea dura câteva săptămâni

Marţi, 50 de cadavre au fost pregătite pentru repatriere, iar „vineri vor fi gata toate corpurile neînsufleţite”, a explicat Volodimir Groisman, vicepremierul ucrainean, în cadrul unei conferinţe de presă. Avioanele care vor repatria cadavrele vor ateriza la Eindhoven, în sudul Olandei, de unde acestea vor fi transportate către o bază militară din Hilversum, la sud-est de Amsterdam. „De îndată ce victimele australiene ale zborului MH17 vor fi identificate, guvernul va transporta familiile care doresc în Olanda, pentru ca acestea să poată însoţi trupurile neînsufleţite la revenirea în ţara natală”, a anunţat ieri premierul australian, Tony Abbott, relatează AFP. Dintre cele 298 de persoane aflate la bordul avionului Boeing 777, 28 erau australieni şi 9 aveau statut de rezidenţi în această ţară. „Având în vedere natura acestei catastrofe, ar putea dura câteva săptămână pentru a-i putea reda pe cei dispăruţi celor care i-au iubit şi pe care i-au iubit. Dar îi vom aduce acasă”, a promis şeful guvernul australian, potrivit unui comunicat.

Rebelii proruşi recunosc că au mai rămas 16 cadavre la locul accidentului

Serviciul de presă al autoproclamatei „Republici Populare” Doneţk, citat de Itar-Tass, a anunţat, ulterior declaraţiilor premierului Australiei, că la locul prăbuşirii avionului se mai află încă o serie de cadavre. „În acest moment, încă aproximativ 16 cadavre se află sub fragmentele fuselajului avionului”, care a căzut în apropierea localităţii Grabovo, la 50 de km de Doneţk. După ce vor veni topografii şi vor efectua lucrările necesare, corpurile neînsufleţite vor fi recuperate, se spune. Rebelii asigură că un vagon frigorific a fost deja pregătit şi se află în staţia Torez, de unde a plecat în ajun trenul cu cele mai multe trupuri ale pasagerilor zborului MH17. Potrivit acestora, acolo s-ar afla şi un vagon cu obiectele recuperate la locul prăbuşirii avionului malaezian, care a fost sigilat şi se află sub pază.