Obiecte de artă tradiționale și suveniruri – la vânzare, în magazinul Muzeului Olteniei

0
813

Muzeul Olteniei din Craiova și-a rebranduit vechea Consignație, deschisă în urmă cu 23 de ani, i-a mutat sediul la strada principală și i-a umplut rafturile cu autentice obiecte de artă tradițională, iar de ieri își așteaptă cumpărătorii – fie craioveni, fie turiști care vizitează orașul. Diverse vase de ceramică și lemn, costume populare oltenești, unele vechi de peste 100 de ani, covoare și scoarțe, ouă încondeiate, icoane pe sticlă – sunt doar câteva dintre produsele aflate la vânzare. De asemenea, publicul găsește aici suveniruri, Muzeul Olteniei valorificând, astfel, câteva importante piese de patrimoniu, ale căror imagini sunt imprimate pe obiecte cu valoare estetică și funcțională. Magazinul este situat pe strada „Popa Şapcă” nr. 8, lângă Secţia de Ştiinţele Naturii și cofetăria „Amandina”, și va fi deschis de luni până vineri, inclusiv, între orele 9.00 și 17.00. Din septembrie, el va avea același program cu cel de vizitare a secțiilor muzeului, adică inclusiv sâmbăta și duminica.

De la Consignația din 1992 la „Carul cu oale” din 2007

„Văzând, în ultimii ani, solicitările publicului vizitator, craiovean, dar și din străinătate, am decis să îi venim în întâmpinarea cu un magazin așa cum le stă bine să aibă marilor muzee”, a declarat, ieri, la deschiderea oficială, Florin Ridiche, managerul Muzeului Olteniei, care a vorbit despre „reinventarea” acestui spațiu. «Magazinul a fost inaugurat în 1992, iar atunci se numea, simplu, Consignație. A fost amenajat de domnul Ștefan Enache, la vremea respectivă șef al Secției de Etnografie a muzeului. Un nou suflu, îndeosebi privind maniera de prezentare a produselor de artă tradițională, l-a dat predecesorul meu, Mihai Fifor, în 2007, când, la parterul Secției de Științele Naturii, a deschis magazinul „Carul cu oale”, având numai produse de artă tradițională», a menționat Ridiche.

Predomină ceramica și costumele populare, foarte vechi sau nou-nouțe

Acesta a mai precizat că noul spațiu a început să fie amenajat încă de la începutul acestui an, iar faptul că are deschidere direct la stradă „oferă o posibilitate mai bună de a ne face cunoscuți craiovenilor și turiștilor”. Cât privește produsele aflate la vânzare, acestea se constituie într-o adevărată expoziţie de artă populară, majoritatea fiind realizate de participanții la Târgul Meșterilor Populari, organizat în fiecare toamnă la Craiova. Numeroase pe rafturi sunt vasele de ceramică, ale căror prețuri pornesc de la 4 lei și ajung la 38 de lei, obiectele din lemn (linguri, boluri), ouăle încondeiate în Bucovina – la prețul de 18,75 lei bucata, ca și icoanele pe sticlă, cu prețuri între 187 și 375 lei.

[KGVID width=”450″ height=”290″]https://www.cvlpress.ro/wp-content/uploads/2015/07/Magazinul-Muzeului-Olteniei_x2641.mp4[/KGVID]

De asemenea, se găsește la vânzare o multitudine de costume populare, cele mai multe oltenești, din zonele Dolj și Gorj, câteva având piese vechi de peste 100 de ani. Așa sunt un vâlnic țesut în război, cu cămașă din pânză de casă, cu mărgele, ori o catrință cu motive florale, din mătase neagră, cu fir metalic auriu, al cărei preț ajunge la 750 lei. Doritorii pot achiziționa de aici și costume populare nou-nouțe, pentru adulți la 1.875 lei (ie, poale și catrințe),iar pentru copii la 150 lei. Mai vechi sau mai noi, țesăturile ocupă și ele un spațiu generos: carpete de la 125 lei, scoarțe la 250 lei, covoare oltenești – unul de o valoare deosebită, de 3×2,5 m, la 2.500 lei.

Vizitatorii pot lua un obiect de patrimoniu… imprimat pe un suvenir

În noua şi spaţioasa incintă și într-un ambient primitor, magazinul Muzeului Olteniei oferă spre vânzare, pe lângă produse tradiționale, și suveniruri. „De-a lungul timpului, am dezvoltat acest segment, al vânzării suvenirurilor, dar nu i-am acordat atenția cuvenită. Însă am constatat că în marile centre turistice și culturale ele sunt foarte importante. Prin aceste suveniruri ne-am gândit să promovăm patrimoniul secțiilor muzeului. Astfel, vizitatorii vor putea achiziționa obiecte pe care sunt imprimate imagini ale celor mai importante piese pe care le deținem”, a mai precizat managerul Florin Ridiche. Acesta a adăugat că, în plus, în fiecare din cele trei secții ale muzeului – Științele Naturii, Istorie-Arheologie, Etnografie – „am amenajat mici puncte de vânzare cu suveniruri și obiecte de artă tradițională”.

***

Cornel Bălosu, șeful Secției de Etnografie: «Un magazin este, până la urmă, o prelungire a ideii de muzeu prin obiectele pe care le cuprinde. Astfel de magazine, ca și muzeele, sunt de fapt instituții cu rol educativ, instituții informative, dar și formative, sunt instituții patrimoniale. (…) Oricine vine la muzeu și pleacă de aici cu un suvenir, pe care fie îl oferă, fie îl păstrează, va reveni. Ori rolul nostru este de a invita publicul la muzeu și de a-l face să revină.

 (…) Provocările acestui magazin de artă tradiţională şi suveniruri constau în tipurile de obiecte – de o diversitate totală, în forma de expunere și în ambient».